Boom Supersonic heeft deze maand als eerste Amerikaanse commerciële vliegtuigbouwer de geluidsbarrière doorbroken met een passagiersvliegtuig. Dat is een belangrijke mijlpaal op weg naar de terugkeer van supersonische passagiersvluchten uit het tijdperk van de Franse Concorde.

CEO Blake Scholl vertelt aan Business Insider dat het geplande passagiersvliegtuig met de naam Overture cruciale technologie bevat om de Amerikaanse luchtvaartindustrie te helpen de concurrentie voor te blijven, vooral nu Chinese straalvliegtuigen terrein winnen en vliegtuigbouwer Boeing blijft kampen met vertragingen in de levering van toestellen.

“Boeing heeft in twintig jaar tijd geen nieuw vliegtuig gebouwd en China heeft nu een 737-concurrent en ze werken aan een 787-concurrent”, zegt Scholl. “Als we niet snel innoveren, zal iedereen buiten de VS binnenkort rondvliegen in Chinese vliegtuigen.”

De lancering van de Overture staat gepland voor 2029 met een topsnelheid van Mach 1,7, aldus Boom Supersonic. Dat wil zeggen: 2.100 kilometer per uur, ongeveer twee keer de snelheid van huidige vliegtuigen. Mach 1 is het niveau van de geluidssnelheid (1.235 kilometer per uur) en vliegtuigen die harder gaan dan Mach 1, zitten daar dus boven.

Luchtvaartmaatschappijen zoals American Airlines, Japan Airlines en United Airlines hebben al 130 pre-orders geplaatst voor de snelle jet.

De testvlucht van afgelopen dinsdag was de 12e vlucht van het prototype, met een topsnelheid van Mach 1,1 boven de Mojave-woestijn. Er staat nog een laatste test gepland voor februari voordat de volledige productie begint.

Amerikaanse startup wil China voorblijven met met supersonische passagiersvluchten

De toenemende interesse van China in vliegen met snelheden van meer dan Mach heeft de aandacht getrokken van het Amerikaanse Congres.

De nieuwe minister van transport Sean Duffy heeft gezegd dat hij namens de regering van Donald Trump regels wil opstellen die innovatie en creativiteit bevorderen in de markt voor supersonische vliegtuigen. Duffy wil dat bedrijven zoals Boom toegang hebben tot luchtcorridors om hun vliegtuigen te testen. Volgens topman Scholl helpt dat om het Overture-project te laten slagen.

Foto: Boom Supersonic

“Ik ben blij met de pro-innovatie mentaliteit van minister Duffy. Dat is belangrijk, want we kunnen China dit niet laten winnen", zegt Duffy tegen Business Insider.

De Chinese startup Space Transportation heeft een Mach 4-vliegtuig ontwikkeld, dat dus meer dan twee keer de snelheid van de Overture heeft. De Chinezen willen dit vliegtuig doorontwikkelen tot een passagiersvliegtuig dat hypersonisch kan vliegen in 2030.

Hoewel China volgens Scholl ongeveer een decennium achterligt op de VS op het gebied van supersonisch vliegen, betekent dat niet dat er geen rekening met het land moet worden gehouden.

“China ligt ongeveer tien jaar achter en dat betekent dat ze ons over tien jaar hebben ingehaald", geeft Scholl aan.

Boeing vormt rem op innovatie Amerikaanse luchtvaart, volgens startup

Scholl stelt dat de voortdurende productie- en kwaliteitsproblemen van Boeing de introductie van nieuwe vliegtuigtypes van Amerikaanse makelij hebben vertraagd.

De laatste keer dat de Amerikaanse vliegtuigbouwer een nieuw vliegtuig bouwde was in 2009, toen voor het eerst werd gevlogen met de 787 Dreamliner. De nog te certificeren 777X ligt minstens zes jaar achter op schema.

“We zien hoe Boeing, wat ooit een geweldig bedrijf was, het echt moeilijk heeft”, aldus Scholl. “Ik denk dat het belangrijk is dat we niet al onze eieren in de mand van Boeing leggen.”

Het Overture-vliegtuig moet het tijdperk van de Franse Concorde nieuw leven inblazen en plaatsen als New York en Londen in minder dan vier uur met elkaar verbinden.

Scholl geeft aan dat de Overture zuiniger zal zijn dan de Concorde, die in 2003 voor het laatst vloog. Dit heeft te maken met het aerodynamische ontwerp, een lichter casco van koolstofvezel en zuinigere motoren.

De grootste uitdaging voor de Amerikaanse startup is de motor. Boom heeft ervoor gekozen om zijn eigen motor, Symphony, te bouwen om het vliegtuig aan te drijven.

Foto: Boom Supersonic

“Mensen verklaarden ons voor gek dat we onze eigen motoren bouwden, maar ik denk dat we gek waren geweest als we het op een andere manier hadden gedaan”, zegt Scholl. “Het is efficiënter, milieuvriendelijker en sneller om het zo te doen.”

Verwacht wordt dat de nieuwe motor minder geluid zal maken bij het opstijgen en landen, als een vliegtuig over land vliegt met een snelheid die onder Mach 1 ligt.

Scholl denkt ook dat het Overture-model betaalbaarder zal zijn dan de Concorde, dankzij de ruimere cabines besparingen op de brandstof. Zakelijke ticketprijzen zullen naar verwachting rond de 5.000 dollar liggen, in plaats van de 20.000 dollar die de business class van de Concorde kostte.

LEES OOK: Waarom Hooters Air, Pan Am, en de Concorde uit de lucht verdwenen